Årsmøtet i Målselv Historielag ble avholdt onsdag 15. februar 2017. Det møtte 22 personer på møtet som kun hadde ordinære årsmøtesaker på agendaen. Referat fra årsmøtet inneholdende årsberetning, regnskap og budsjett vil bli lagt ut så snart det er klart. I år fikk vi låne møteplass inne på Biblioteket som vi har et flott samarbeid med. Temakvelden som fulgte etter årsmøte var som vanlig et samarbeid med Målselv Bibliotek.

OIL IMG 9160

Oddlaug Lakseide som fortsetter som leder i laget ønsket velkommen. Som ordstyrer ble Frank Nygård valgt og referent ble Mariann Nesvold.

OIL IMG 9180

Tor Kvammen fører regnskapet for laget. Det er vi svært glade for. Alltid god oversikt og hjelp å få med det økonomiske hos han.

OIL IMG 9194

Oddlaug overrakte blomster til Oddbjørn Njøs og takket han for innsaten i styret. Oddbjørn har vært en ressurs for oss, men han flytter etter hvert fra bygda og blir derfor ikke med videre i styret.

OIL IMG 9249

Første post på temakvelden var Kurt Magne Stormo sin film "Kystsamene: Svensksamenes vandringer i Nordre Nordland og Troms". Denne filmen var laget i regi av foreningen Kystsamene. Kurt Magne til venstre over. Svein Pedersen til høyre over var med og lagde filmen og han leste også kommentarene i filmen. Det var en flott film som med bilder, video, ord og musikk satte samenes bruk av dalførene mellom Sverige og den norske kysten i en sammenheng og illustrerte de forandringer som den faste bosettingen har påført dette mønsteret for reinflytting over noen hundre år.

Etter Kurt sin film viste vi en dokumentarfilm fra 1988 laget av Rønning Tollefsen, "Nybyggere i Sameland". Antall fremmøtte ble ganske nøyaktig 80 stykker.

OIL IMG 9235 OIL IMG 9261

Over til høyre får Hans Prestbakmo en takk fra Oddlaug for det arbeidet han både som tidligere styremedlem i laget og etterpå har nedlagt for å gi oss innsikt i og stoff om den samiske historien i Målselv.

OIL IMG 9257

Oddlaug hadde stått på med matlaging til temakvelden, godt hjulpet av Mariann og Elsa i innspurten. Det virket som det smakte publikum, og det ble mye ros for maten, Vel fortjent!

For de som ikke hadde anledning til å komme er det mulig å se Rønning sin film i NRK sitt arkiv her: Nybyggere i Sameland (NRK, 1988). Simon Bjørklund som hjulpet oss med stoff til hjemmesiden vår før tipset også om en annen av Rønning sine filmer som kan ses i arkivet til NRK: Livet i Dødesskog (NRK, 1988)

En stor takk til alle, både filmskapere og publikum i fra Målselv Historielag!