Fra og med våren 1940, bygde tyskerne ut Bardufoss flyplass til en hovedbase for tunge bombefly. Flyplassen var underlagt Kommando Flughafenbereich som dekket hele Norge. På det meste var 4500 tyske befal og soldater tilknyttet basen. Flyplassens strategiske beliggenhet var viktig for tyskernes bombetokter av Murmanskkonvoiene. Mot øst ble flystripa forlenget med betongdekke og likeså ble det bygget to store hangarer pluss forlegninger, messer og administrasjonsbygg, dagens hovedkvarter for Bardufoss flystasjon (HK).
- Beliggenhet: Bardufoss flystasjon
- Etablert: 1.11.1943
- Antall fanger: Pr 1.4.1945: 95
- Nasjonalitet: Sovjetiske
Om leiren
På Bardufoss flystasjon ble det i november 1943 etablert en liten leir for tyskvennlige russerfanger. Leiren besto av ei brakke som lå i tilknytning til leiren for de norske politiske fangene, adskilt med et gjerde.
Disse fangene, såkalte ED-fanger (Ergänzungsdienst), en hjelpetjeneste, der fangene hadde status som krigsfange, men bodde i en egen inngjerdet brakke nær tyskerne og fikk mat og pleie som de tyske soldater.
De sovjetiske og norske fangene hadde ingen kontakt seg imellom.
Arbeid
Fangene ble satt til diverse hjelpetjenester, innen forsyning, hjelpere på lastebiler og kjøkkentjenester for tyskerne på flyplassen.
Fangene etter krigen
I løpet av juni og juli 1945 ble omkring 84 000 frigitte sovjetiske statsborgere sent tilbake til Sovjetunionen. Fra Bardufoss ble fangene sendt med båten MY Stella Polaris fra Sørreisa til Murmansk. Fangene ble her kontrollert av sovjetiske myndigheter. Tyskvennlige fanger fikk et brutalt møte med bevæpnede vakter. Andre fanger ble lastet i kuvogner og sendt med tog fra Murmansk til slaveleirer i Sibir, bak Uralfjellene.
Mange sovjetiske fanger ønsket ikke å bli hjemsendt. Mange hatet Stalinstyret i hjemlandet og visste at de ville bli sendt til slaveleir i Sibir eller bli skutt. Å ha blitt tatt til fange, overgi seg til fienden, var det samme som å desertere og ble av Stalin betraktet som høyforræderi. Tyskvennlige fanger kom så vidt inn på russisk jord. Der ble de skutt.
Mer å lese
Bildegalleri
- Plantegning som viser plassering av brakke for tyskvennlige fanger
- Beskrivelse:
Skissen er tegnet etter informasjon fra tidsvitnet Steinar Søderbom, fange i den norske politiske leiren.
Kilder
- Michael Stokke, prosjektleder for fangehistorie ved Narviksenteret
- Nicolaisen, Bjørnar. 2003. Karoline kaller Kari. Lokale krigshistorier fra NORD 1940-1945
- Redaksjonskomite: Historieutvalget ved Bardufoss Flystasjon: Bardufoss Flystasjon 50 år 1938-1988
GPS-merking
Dato: 13.05.2022
Kjentmann: Frank Nygård
Midtpunkt: 69,06116 grader N 18,53801 grader Ø