Norge hadde stor strategisk betydning for Nazi-Tyskland under 2. verdenskrig. Tysklands våpenindustri var avhengig av jernmalm fra Nord-Sverige, som ble fraktet via Narvik. Tyskland var også interessert i norsk fisk for å forsyne sine tropper og sivilbefolkning. I tillegg ønsket Tyskland å etablere marine- og flybaser i Norge for å kontrollere havområdene utenfor Norges kyst og forberede angrep mot Storbritannia og Sovjetunionen.

Behovet for arbeidskraft for å bygge ut flere veier, jernbaner, flyplasser for transport av ressurser og tropper, forsvarsanlegg og fabrikker var stort og kunne ikke dekkes bare ved hjelp av norske arbeidere og frivillige fra utlandet. Derfor bestemte den tyske okkupasjonsmakten å bruke tvangsarbeidskraft – både utenlandske krigsfanger og tvangsarbeidere samt norske politiske fanger.

Det tyske flyvåpenet besluttet i midten av juni 1940 å utvide den tidligere norske og britiske flybasen på Bardufoss. De tyske utbyggingsarbeidene startet umiddelbart, hovedsakelig ved hjelp av innleid norsk arbeidskraft. Sommeren 1940 jobbet på det meste 2700 sivile arbeidere med å utvide flybasen. Tyskerne bygde en topp moderne helårs flybase etter datidas standard. Basen hadde blant annet en betongrullebane som var 1600 meter lang og 80 meter bred, og Bardufoss var tyskernes nordligste flybase med betongrullebane. Belysning og instrumentinnflyging gjorde at fly kunne lande også om natta. Det ble totalt bygget innkvartering for 3500 soldater og befal på og ved flybasen. Den var så stor at den hadde områder som var tilpasset alle typer fly.

Bardufoss ble foretrukket som hovedbase for angrepene på Murmansk-konvoiene på grunn av betongrullebanen. På det meste var det derfor stasjonert over 70 bombe- og torpedofly på Bardufoss. Flybasen hadde stor betydning for tyskerne. Først sommeren og høsten 1942 som en følge av flyangrepene på Murmansk-konvoiene, og deretter vinteren 1944/45 etter at tyskerne hadde trukket seg ut av Finnmark og Nord-Troms. Da var Bardufoss tyskernes eneste store landflybase i Nord-Norge.

Ca 100 000 sovjetiske krigsfanger ble sendt til Norge og brukt som slavearbeidskraft. Ca. 14 000 sovjetiske krigsfanger døde i Norge av sykdom og underernæring. Mange ble drept eller døde i skipsforlis.
Det var ca. 75 fangeleirer for sovjetiske krigsfanger i Troms fylke. Målselv historielag har hittil registrert 17 store og små leirer i Målselv. Bardufossleiren var den nest største fangeleiren i fylket. 3000 sovjetiske krigsfanger var innom fangeleirene i Målselv i perioden juli 1942 – mai 1945. 270 av dem mistet livet. Sovjetiske krigsfanger deltok i ulik byggeaktivitet på Bardufoss flystasjon

Målselv historielag har også registrert den norske politiske leiren på Bardufoss. 44 000 nordmenn ble arrestert av tyskerne eller Gestapo under okkupasjonen. Dette tallet inkluderer norske krigsfanger, sjømannskap, lærere, jøder og motstandsfolk. De arresterte ble sendt til leirer både i Norge og i utlandet. I perioden mars 1944 – mai 1945 var 800 nordmenn i kortere eller lengre tid fanger på Bardufoss, i den største leiren for norske fanger i Troms fylke. De deltok i arbeid under bygging av ny flystripe i tilknytning til Bardufoss flystasjon. Fem av fangene mistet livet der.
Etter frigjøringen i mai 1945 ble en landssvikfangeleir opprettet på Bardufoss. Det oppstod plassmangel i fengsler og andre leirer for landssvikere, derfor ble mange sendt til Bardufoss. Leiren ble nedlagt sommeren 1948.

Da 2. verdenskrig sluttet, overtok Luftforsvaret flybasen på Bardufoss fra tyskerne. Bardufoss flystasjon spilte en viktig rolle i Luftforsvarets operasjoner i Nord-Norge gjennom hele Den kalde krigen. Fra midten av 1960-tallet var Bardufoss sentral i planene om mottak av allierte forsterkninger luftveien i en krise- eller krigssituasjon. I dag er Bardufoss en av basene for Forsvarets helikopter, og her er stasjonert to helikopterskvadroner. I tillegg utdanner Luftforsvaret og UIT flyvere her. Bardufoss er Norges eldste operative flystasjon, og feiret i 2018 sitt 80-årsjubileum.

Mer å lese

  1. Faksimile Nye Troms 24. juli 2010. 1700 biler og 6000 mann på ei bru

  2. Faksimile Nye Troms 2. januar 2014. 2700 sivile arbeidere og klondyke

Bildegalleri

  • Arbeid med ny betongrullebane på Bardufoss 1940
  • Beskrivelse:

    Sommeren 1940 jobbet 2700 sivile norske arbeidere og 300 arbeidere fra den tyske riksarbeidstjenesten med å bygge ut flybasen på Bardufoss. Det ble blant annet bygget en betongrullebane som var 1600 meter lang og 80 meter bred. Bildet viser i forgrunnen to tyske vaktsoldater og en norsk arbeidsleder under arbeidet med å legge betong.

    .

  • Steinbruddet på Andsvatn
  • Beskrivelse:

    Norske arbeider i arbeid med lasting.

  • Sovjetiske fanger
  • Beskrivelse:

    Krigsfanger satt til å måke snø på Setermoen under oppsikt av bevæpnet tysk vakt.

Kilder

  • Narviksenteret - Narvik Krigsmuseum. Michael Stokke. 2017