Spørsmål
- Hvorfor ble det etablert krigsfangeleirer på Bardufoss og andre steder i Målselv?
- Hvordan kunne en fangeleir se ut?
- Hvordan ble fangene behandla?
- Hva fikk fangene å spise?
- Hvilket arbeid ble fangene satt til?
- Hvordan reagerte lokalbefolkninga på fangene?
- Beskriv fangenes hverdag.
- Studer ett eller flere fangekort. Hvilke opplysninger kan du finne?
- Hva skjedde med de sovjetiske fangene etter frigjøringa?
- Hva skjedde med levningene til de sovjetiske fangene som ble begravd i Målselv?
- Hva var Bardufossfangenes minnefond?
- Hvorfor tror du det var viktig for de norske fangene på Bardufoss å få reist en minnestein over de sovjetiske fangene som døde her?
Oppgaver
- Fortell historia «En dag i en krigsfangeleir i Målselv» fra synsvinkelen til
- en sovjetisk fange
- en tysk leirvakt
- en nordmann bosatt i nærheten av leiren
- Hva ville du ha gjort i følgende situasjoner: Forklar hvorfor.
- Du ser en krigsfange som er på flukt. Vil du hjelpe han eller varsler du at han rømmer?
- Du ser at en vokter slår en fange. Hva gjør du?
- Du legger merke til at fangene sulter. Hva gjør du?
Vurder situasjonene fra forskjellige synsvinkler: en nordmann som bor i nærheten, en fange og en fangevokter. Begrunn svaret.
- For å oppnå fordeler i leiren, for eksempel ekstra matrasjoner, samarbeidet noen fanger med tyskerne.
I en vanskelig situasjon, bør man hjelpe hverandre og stå sammen mot en felles fiende, eller først og fremst sikre seg at en selv overlever? Begrunn svaret ditt. - Hvorfor var noen fangevoktere ekstra brutale, tror du?
- Hvorfor ble de norske politiske fangene behandla bedre enn de sovjetiske fangene, tror du?
- Hva tenker du kan være årsaker til at lokalbefolkninga protesterte mot flyttinga av levninger etter døde sovjetiske fanger under «Operasjon Asfalt»?
- Hvilke tanker gjør du deg etter å ha sett filmen «Historisk Speil»?
- Hvordan kan kunnskap om fangeleirene under 2.verdenskrig få oss til å reflektere rundt verdier som menneskeverd, kulturelt mangfold, kritisk tenking og etisk bevissthet, utforskertrang og demokrati i verden i dag? Begrunn svaret ditt utfra en eller flere av disse grunnleggende verdiene.
- Bør krigsminner være med i kommunenes kulturminneplaner? Begrunn svaret.
Kilder
- Tromsdalen fangeleir(Krøkebærsletta)Elevhefte,Narviksenteret 2015
- Beisfjord fangeleirElevhefte, Narviksenteret 2015
Elevoppgaver
Oppgavetekster (nedlastbare pdf-filer):
- Russefangeleiren - befaring
- Bardufossleirene
- Gps merking på Moen fangeleir
- Høgskarhus fangeleir 1
- høgskarhus s2
- kålsuppe-i-mat-og-helse
- Minnesteinen
- Oparasjon asfalt
- Skrinet
- Synnes fortelling
- Fangenes filler
- Gjenstander laget under krigen
- Krigsfanger i Mellembygda
- Minecraft
- Om Høgskarhus fangeleir
- Ove Bergli 1