Like etter 2. verdenskrig ble et anonymt brev som var skrevet til en lærer, funnet. Det er et budskap som også lyser inn i vårt århundre. Tydeligere kan ikke forholdet mellom kunnskap, holdning og handling formuleres.

Kjære Lærer!

Jeg er overlevende fra en konsentrasjonsleir.
Jeg så det som intet menneske burde være vitne til:
Gasskamre bygd av dyktige ingeniører.
Barn gasset i hjel av velutdannete leger.
Spedbarn drept av erfarne sykepleiersker.
Kvinner og deres babyer skutt og brent av mennesker
med eksamener fra gymnas og universitet.
Jeg er blitt mistenksom til utdannelse.
Min bønn er: Hjelp elevene dine til å bli menneskelige.
Ditt arbeid må aldri produsere lærde monstre, dyktige
psykopater, velutdannete Eichmanner.
Lesing, skriving og regning er viktig bare hvis det tjener til å
gjøre våre barn mer menneskelige

(Facing History and Overselves.
Holocaust and Human Behaviour Resource Book.
Stockholm 1999)

 

Innledning
Hva skjedde i Målselv i løpet av krigen? Hvorfor hadde Tyskland soldater her, og hvor kom alle krigsfangene fra? Hva gjorde de her, og hva skjedde med dem? Dette er spørsmål elevene ofte stiller. Lærebøkene inneholder lite lokalt krigshistorisk materiale. Samtidig ligger mange svar skjult i elevenes nærmiljø i form av tidsvitneskildringer, anleggsruiner, bygninger og infrastruktur. Disse læringsressursene blir i liten grad utnytta i skolenes historieundervisning. Lærerboka og klasserommet dominerer innhold og metode. Å lære om, går foran å lære av.

Mens den tradisjonelle undervisninga dominerer, er den lokale og nære kunnskapen om 2. verdenskrig i ferd med å forsvinne. Målselv historielag har over år samla og registrert lokalhistoriske data fra tidsvitner, fotomateriale og litteratur som dokumenterer okkupasjonsmaktas fangeleirer og militære virksomhet. Dette lokalhistoriske materiale ønsker historielaget å dele med historieinteresserte og tilrettelegge for bruk i skolens undervisning.

Om innholdet
Materiellet består av kartreferanser til fysiske leirer, tekster, bilder, lydfiler, filmsnutt og litteraturhenvisninger. Alt er gjort tilgjengelig på Målselv historielags hjemmeside. Målet har vært å vekke interesse for den lokale krigshistoria og sette den i en nasjonal og internasjonal sammenheng. Skolen er et naturlig sted for å gjøre denne kunnskapen tilgjengelig for kommende generasjoner.

Ungdomstrinnet samt ny videregående skole på Bardufoss holder til i et område hvor det var fangeleir og gravsted for sovjetiske fanger. I nærheten lå også leirer for norske politiske fanger og tyskvennlige sovjetiske fanger. Etter frigjøringa ble den norske leiren omgjort til landssvikleir. Skjold i Øverbygd har tilsvarende lokal historie knyttet til 2. verdenskrig. I alle grender og tettsted i dagens Målselv kommune finnes det fortsatt fysiske minner og lokale fortellinger fra okkupasjonsårene.

Læreplanens verdigrunnlag
I det læreplanverket, Kunnskapsløftet 2020, vektlegges utforskende undervisning. Elevene skal i større grad enn før utforske fagrelevant lærestoff i lokalsamfunnet og reflektere over lokalkunnskapen i nasjonal og global sammenheng.

Opplæringens verdigrunnlag skal være styrende for all grunnskoleopplæring fra 1. klasse til og med studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogrammer i videregående opplæring. Opplæringens verdigrunnlag omfatter:

1 Menneskeverdet
2 Identitet og kulturelt mangfold
3 Kritisk tenking og etisk bevissthet
4 Skaperglede, engasjement og utforskertrang
5 Respekt for naturen og miljøbevissthet
6 Demokrati og medvirkning

Utforskende undervisning aktiviserer elevene og utvikler ferdigheter og egenskaper som tradisjonell undervisning ofte passiviserer. Elevene tar del i læringsprosessene og blir bidragsytere i det faglige fellesskapet. Samarbeid mellom skolen og eksterne aktører, bidrar til motivasjon, undring og utforskertrang.

Elevene må planlegge, gjennomføre ekskursjoner i nærmiljøet, skrive, forme, regne, lese og bruke digitale verktøy. Slik utvikles både praktiske og teoretiske ferdigheter knytta til fagets sentrale verdier. Det at elevene får jobbe utforskende er viktig for å øke eierskapet deres til stoffet som skal læres, noe som både kan virke motiverende og gi økt forståelse. Gjennom utforskende undervisning kommer elevene tett på spørsmål knytta til opplæringens verdigrunnlag.

Hilsen fra laget
Vi ønsker at lærere og elever sammen og tverrfaglig kan finne problemstillinger og bruke materiellet aktivt. De enkelte fag har sine kompetansemål. Det får være opp til lærerne og elevene å finne mål som de best mener samsvarer med sine prosjekt.

Undervisningsmateriellet om fangeleirene i Målselv er produsert av Målselv historielag i samarbeid med Narviksenteret - Narvik Krigsmuseum og Midt-Troms Museum. I prosessen har laget også samarbeidet med dramapedagog Monica Karlstad, DKS-ansvarlig i Målselv kommune Marit Fossen samt lærere og elever i 9A 2019 om forestillinga Historisk Speil - om krigsfangene i Målselv og klassens eget prosjekt om temaet. Lagets webredaktør er Odd-Inge Larsen.
Prosjektet har fått økonomisk støtte fra Fritt Ord, Forsvarsdepartementet, Landslaget for historielag og Målselv kommune.

På vegne av Målselv historielag ønsker vi elever og lærere lykke til med sine lokalhistoriske prosjekter om 2. verdenskrig.

 

Jarle Bakke
 
Jarle Bakke
Leder
Gerd Karoline 2

Gerd Karoline Borgen
Prosjektgruppa
Frank Nygård

Frank Nygård
Prosjektgruppa
 Oddlaug Lakseide

Oddlaug Lakseide
Prosjektgruppa
Odd-Inge Larsen

Odd-Inge Larsen
Nettredaktør